Analys av ett svenskt spam

Publicerat: 22 april 2013 i Säkerhet, spam

Jag fick ett svenskt spam idag och ville dela med mig av min korta analys. Den är väldigt ovetenskaplig och baseras bara på erfarenhet och sund förnuft, men den kanske kan hjälpa nån annan att tänka mer kritiskt och inte klicka på elaka länkar.

image

  • Man har väl problem med en faktura, inte ?
  • Det borde stå senaste, inte sista (om det inte faktiskt är den sista de menar, men då minskar antalet personer som detta kan verka rimligt för).
  • Avsändarens mailadress (admin1_telias @ kund1krets.com) ser inte ut att vara en officiell Telia-adress.
  • Hallå känns som en oseriös hälsning från ett företag när det gäller ekonomi-frågor.
  • Till närmast följande? Borde väl stå på grund av följande anledning eller liknande?
  • En ekonomiavdelning använder nog ett annat ord än att de märker sånt här.
  • Tva ganger? Svenska tecken forsvann visst helt plotsligt?
  • Hur betalar man samma räkning två gånger på samma gång?
  • Håller jag muspekaren på länken Logga in nu ser jag längst ned att det går till en mystisk adress i tyskland (.de). Texten som visas där går visserligen att fejka, men de fejkar knappast till något skumt.
  • Det största varningstecknet av alla: Jag är inte kund hos Telia.

Ok, så vad blir slutsatsen av allt detta då? Visst, flera av punkterna ovan skulle även kunna gälla ett “riktigt” epostmeddelande, men summan av allt tyder starkt på att allt är en bluff. Företag är ofta noggranna med stavning, grammatik och liknande i sin officiella kommunikation.

Jag har inte klickat på länken så jag vet inte vad den pekar på. Så länge nyfikenhet vinner över våra snabba riskanalyser blir vi nog aldrig av med spam. Om man verkligen ville veta om något sånt här är sant, sök information utan att använda länkar och epostadresser i mailet. Till exempel kan man ringa företaget eller i detta fallet logga in på sin bank och kontrollera om det verkligen har dragit pengar två gånger.

Sitter du på en jobbdator? Det är inte enbart IT-avdelningens ansvar att se till att du inte får skadlig kod på din dator. Visst, tekniska skydd är ett måste och hjälper så klart en hel del, men det innebär inte att man som användare kan slappna av helt i sin uppmärksamhet och kritiska tänkande.

Annonser
kommentarer
  1. Palm, Mikael skriver:

    Nästan dumt att du korrläser och ger feedback på skräp/fraud mailen.
    Det brukar vara mitt bästa sätt att snabbt se att det är fake.
    Om de blir bättre så är det svårare i framtiden ☺

    // Micke Palm
    [cgi]

  2. Tom Aafloen skriver:

    Det finns en teori att de som skickar spam faktist medvetet gör halvuppenbara fel i dem för att tidigt sålla bort de som är skeptiska av naturen och ändå inte kommer att bli lurade i nästa steg (t.ex. köpa nåt eller installera nåt).
    Ju fler jag får över till den skeptiska sidan, desto bättre. Det finns ändå en stor tillgång av oskeptiska människor kvar. Tänk på att 50% av alla människor är dummare än genomsnittet 🙂

    • Urban skriver:

      Hur ser den fördelningskurvan ut?
      om x = genomsnittet = 0,5, y = undersnittet, z = översnittet
      x + y + z = 1 => y + z = 0,5
      Känns inte helt rätt va? 😉

      • Urban skriver:

        insåg precis mitt misstag, x kan ju faktiskt vara 0. Så går det när man försöker knäppa nån på näsan

      • Tom Aafloen skriver:

        Haha, att du insåg det gjorde att du behöll din plats i översnittet 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s