Är du en av de 70% (enligt Microsoft) som fortfarande kör Office 2003? Chansen finns att du snart kommer att börja köra Office 2010 hemma eller på jobbet.
Om du inte är van deras så kallade Ribbon, som har ersatt det klassiska menysystemet, kan det vara lite kämpigt i början att hitta det man är van att hitta i ett annat menysystem.
Microsoft har tagit fram en interaktiv guide som är riktigt snygg. Man klickar precis som man är van i Office 2003 och får direkt reda på hur man ska klicka i Office 2010.
Här för jag muspekaren till Insert – Picture – From file… och ser direkt att det motsvarar Insert-filken – Illustrations – Picture i hjälptexten ovanför menyn:
Men det bästa sker när jag klickar på det menyvalet, då dyker det nya gränssnittet upp och man ser hur man ska klicka.
Här finns guiderna för Office 2010.
Än så länge finns det bara guide för Word, Excel och PowerPoint, men det kommer att släppas guider för Outlook, Visio, OneNote, Project, Access, InfoPath och Publisher.
Det finns guider för Office 2007 också, men eftersom det är så många som fortfarande kör Office 2003 och troligtvis kommer att hoppa över Office 2007 känns guider för Office 2010 mer relevanta. Det är dock inga större skillnader i menysystemet mellan Office 2007 och Office 2010.